Green Key

Het internationale label voor duurzaam toerisme ‘Green Key’ lanceert jaarlijks een wereldwijde wedstrijd voor duurzame hotels, attracties, vergaderlocaties, gastenkamers, vakantiewoningen, restaurants & camping. Meer dan 2500 toeristische locaties uit bijna 60 landen dingen mee naar deze erkenning.

De internationale jury beloonde Kasteelhoeve Wange zowel in 2016 als 2017 met gouden medaille. Onze coherente en geïntegreerde oplossingen op het vlak van waterbesparing, het uitgekiende energiemanagement, de duurzame partnershippen en lokaal engagement gaven de doorslag. De jury concludeert dat “Kasteelhoeve Wange een excellent voorbeeld is voor de globale internationale toerismesector”.

Wij zijn dan erg blij en dankbaar voor de titel van meest duurzame toeristisch bedrijf ter wereld. En willen graag onze vele partners danken voor hun engagement. Zonder hen zou Kasteelhoeve Wange niet bestaan, zij zijn er een onlosmakelijk deel van.

Kasteelhoeve Wange - Green Key - Philip Van Kelst en Ben Weyts
Kasteelhoeve Wange - Klimaatambassadeur 2016 - Philip Van Kelst

MiK

In 2016 werden we uitgeroepen tot Klimaatambassadeur in Vlaams-Brabant. Elk jaar beloont het milieu-infopunt voor de kmo (miK), een samenwerking tussen Voka en de provincie Vlaams-Brabant, een bedrijf dat inspanningen levert om op een duurzame manier te werken. Kasteelhoeve Wange haalde het na een spannende eindsprint van The Java Coffee Company uit Rotselaar en Wasserij St. Roch uit Halle.

Sinds de start maakten we fundamentele keuzes rond duurzaamheid: zo gebruiken we alleen groene energie, waarvan 69 procent zelfgeproduceerd, verwarmen we enkel op een CO2-neutrale manier, recupereren we regenwater en zuiveren al het afvalwater. Daarnaast produceren we een groot deel van ons voedsel zelf, waardoor de kost voor voedseltransport laag ligt. Tot 75 procent van de producen bestaat bovendien uit fairtrade-, bio- of plaatselijke producten.

“Kasteelhoeve Wange is erin geslaagd een businessmodel te creëren waarbij ecologisch en economisch denken verenigd worden. Ze zijn een voorbeeld van duurzaam ondernemen voor andere bedrijven”, verklaarde de juryvoorzitter.

CSR

Dat niet enkel grote bedrijven bezig zijn met Corporate Social Responsibility, afgekort als CSR, bewijzen we elke dag. Tijdens de verkiezing van “CSR Professional of the Year 2017” riep de jury Philip Van Kelst dan ook uit tot winnaar binnen de categorie kmo.

“Deze prijs is een mooie beloning voor ons hele team! Sinds het ontstaan van Kasteelhoeve Wange hebben we ingezet op duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat was een fundamentele keuze, ook op financieel vlak. Het is soms een eenzame en beangstigende weg geweest, maar het doet deugd dat we nu een echte community achter ons hebben. Mensen geloven in ons en verbinden zich met ons. Deze prijs is de kers op de taart!”, sprak Philip in zijn speech.

Kasteelhoeve Wange - CSR 2017 - Philip Van Kelst